Saint-Quentin-Noyon

26 augustus 2015 - Gent, België

Dat was even zoeken vanmorgen om de stad uit te komen. Volgens het boekje met routebeschrijving van Clemens Sweerman beloofde dit een rustige snelle route langs het jaagpad van het kanaal StQuentin en de Somme te worden, maar zowel aan de linker als de rechterzijde van het kanaal liep het jaagpad na enkele kilometers dood. tot twee keer toe terug gefietst naar St.Quentin en uiteindelijk toch een uitgang gevonden.  Vanaf dat moment een hele mooie route gefietst door licht glooiend gebied en kleine riviertjes, met prachtig fietsweer; zonnetje, niet te warm, nauwelijks verkeer en de wind is iets geluwd, alhoewel nog wel stevig tegen maar lang niet meer zo heftig als afgelopen dagen. Ook mijn knie gedraagt zich voorbeeld met een brace eromheen en mijn zadel een paar centimeter hoger gezet. Ik begin nu aardig in mijn fiets ritme tekomen. Stop regelmatig om bij te tanken, wat overigens voor een aantal wielrenners (de enige andere fietsers die ik hier tegenkom) al aanleiding is om te stoppen en te vragen of ik panne heb. Dat is dan weer het voordeel om als vrouw alleen te fietsen; hulp is al snel bij de hand. Mijn eindpunt vandaag is Noyon; een klein stadje met een gigantische shoppingmall waar zich ook het Ibis budget hotel bevindt en ik mij zojuist getrakteerd heb op een diner bij MacDonald. Aankomend via landweggetjes met korenvelden doemt plotseling een enorme kathedraal of basiliek op met daaromheen enkele straststraatjes en huizen. Het blijkt dat dit stadje dateert van de eerste eeuw en aan een Romeinse route lag van Tournai naar Milaan. De kathedraal dateert uit de 12e eeuw.

1. Dick en Sophie:
    26 augustus 2015
    Fijn dat het beter gaat. Goed weer, goede knieën, goede collega fietsers, een gezonde maaltijd en een shoppingcentre wat op je wacht. Geniet er van.
  2. Ada:
    26 augustus 2015
    Weer een vrolijke Marianne. Gelukkig pfff...., zat er toch wel over in. Ben blij dat het met je knie weer beter gaat. Probeer nu niet overmoedig te worden en doe voorlopig toch maar een beetje rustig aan. Groetjes en geniet.
  3. Mia Kos:
    26 augustus 2015
    goed om te lezen dat je weer verder gaat, leuk om te lezen ook....ga zo door en blijf genieten van weer en wind....
  4. Henk Lindner:
    26 augustus 2015
    Fijn dat je toch weer door kon gaan vandaag. Wat een goed idee, zadel wat hoger, daarmee kom je net iets uit de houding die je knieën zeer zou blijven doen. Een iets lichter verzet dan anders kan ook nog helpen. Maar als ik je verhaal zo lees dan heb je alweer goede moed met de knie!
  5. Jacqueline:
    27 augustus 2015
    Ha Marian! Leuk om op de hoogte te blijven van je wel en wee.
    Ik vind het heel moedig van je om deze tocht zo in je eentje te maken. Heel veel plezier. Ik zie uit naar je volgende bericht. Hartelijke groeten, ook van Eric.