Compiegne-Anserville

28 augustus 2015 - Angerville, Frankrijk

Vanmorgen ben ik op tijd gestart omdat ik een pittige tocht voor de boeg heb met de nodige klimmetjes in het vooruitzicht volgens de beschrijving van Clemens. Het eerste stuk langs de Oise, weer zo'n prachtig fietspad en geen auto's die langs je razen. Daar kunnen ze wat van hier in Frankrijk; wijken nauwelijks uit en overschrijden massaal de snelheidsbeperkingen. Vooral van die grote vrachtwagens, die niet in de gaten hebben dat je met alle kracht bij moet sturen om niet meegezogen te worden. Gelukkig zijn het tot nu toe maar een paar korte stukjes die druk zijn en meestal is er wel een alternatieve route te vinden. Alleen tijdens beklimmingen is het uitkijken met een gangetje van 5 km. Met achter opkomend verkeer. Ik had nog ergens in mijn kast een reflecterend hesje van Haag Atletiek dat ik nu steeds aan heb ( is ook verplicht hier meen ik). Het fietsen in heuvel gebied gaat me elke dag beter af, kwestie van zo licht mogelijk schakelen, verstand op nul en meter voor meter naar boven kruipen. En dan boven de beloning en niet te vergeten de endorfine die je een euforisch gevoel bezorgd. Het weer zit vandaag ook mee, vanmorgen nog bewolkt maar daarna klaart het steeds meer op en de wind is nagenoeg afwezig. Eigenlijk met gemak de 70 km voltooid, dat is overigens niet vergelijkbaar met een dag fietsen in Nederland waar ik uitkom op een gemiddelde van 20 km p/u. Hier is dat hooguit 15 omdat het vrijwel nergens meer vlak is. Ik ben vandaag van de standaard Camino route afgeweken, die via wat omwegen van de ene naar de andere plaats loopt en heb op mijn Tease (fiets GPS van de goedkoopste soort) een andere route gevolgd. En dat is gelukt; had ik er vorige dagen geen enkel vertrouwen in, het leek er op dat ik alle kanten behalve de juiste werd opgestuurd. Sinds vandaag begrijpen we elkaar beter.  Nadeel is wel dat de batterij na ongeveer 5 uur leeg is. Onderweg kom ik door een aantal mooie middeleeuwse dorpjes met uiteraard kerkjes en kerken uit die tijd. Opvallend is dat al die dorpjes nauwelijks nog cafe's of andere horeca hebben. Zou dat de crisis zijn? Het viel mij ( ons) tijdens onze voettocht 3 jaar geleden naar Santiago ook al op in Portugal en Spanje dat er zoveel horeca gesloten was door de crisis.

Onderweg nog steeds geen enkele andere vakantiefieter of pelgrim gezien. Ik zit toch wel op de juiste route? ik ben nu in Anserville, een gehuchtje zo' n 60 km schat ik van Parijs in een tot B&B verbouwde boerenhoeve bij een heel vriendelijk echtpaar. Nog 2 dagen en dan ben ik als alles meezit in Chartres en zit deel 1 (uit de serie van 3 van de boekjes van Clemens Sweerman die deze speciaal voor fietsers naar Santiago heeft geschreven). Dit was het even voor nu. Morgen een niet zo lange etappe want dan staan me beklimmingen van enkele kilometers van 7 tot 10% te wachten.

1. Ada:
    28 augustus 2015
    Lieve Marian ik neem mijn petje voor je af. Wat zal jij genieten. Volgens mij ben jij heel goed voorbereid aan deze vakantie begonnen want je hebt overal aan gedacht, zo nu ook weer dat hesje. Goed idee om dat aan te trekken. Op vakantie in de bergen ben ik regelmatig fietsers tegen gekomen. Ik heb ze zien ploeteren de berg op. Ik doe het jullie niet na. Hoe gaat het met je knie? Een fijne dag morgen en voor vannacht, slaap lekker.
  2. Marian stokx:
    28 augustus 2015
    Hoi Ada, dank je wel voor je reactie(s). Gaat weer goed met m'n knie. Wat een gedoe op die VvE site he. Ben blij dat ik even op afstand zit.
  3. Evelin:
    28 augustus 2015
    Hooi Marian, nadat ik jouw reisverhalen heb gelezen ben ik echt blij dat je niet in een tent maar lekker in een hotelbed je wel verdiende rust kunt vinden. Dat fietsen van jou is hard werken genoeg! Ga verder door met blije moed - ik denk aan jou Evelin
  4. Mia Kos:
    29 augustus 2015
    O wat fijn dat het goed gaat, je bent goed op weg nu, en dat de knietjes ook weer volop meedoen , mooi zo. succes vandaag met de klimmetjes! Hier weer wat rustiger kwa vve, goed dat je lekker weg bent, en geen zorgen. Go on.......................
  5. Inge Mensing:
    30 augustus 2015
    He Marian, ik ben gewoon jaloers als ik dat zo lees. Bewaar je adresjes goed, misschien is het iets voor als wij gaan pensioneren..... Ook wat selfies maken... Ik ben inmiddels aan mijn 6de tulpenbord bezig en Kika heeft weer een portret af en een nieuw waterlandschap opgezet... je doet zeker wel veel inspiratie op ?! hou vol ! groetjes.
  6. Marian stokx:
    30 augustus 2015
    Dank je Inge, ik zal zeker de mooie B&B en hotelletjes voor je opschrijven. Veel schilder plezier en tot over een paar weken.
  7. Paul:
    31 augustus 2015
    Lieve Marian, ik volg je blog met veel plezier en bewondering.
    Zitten wij hier decadent op bootjes tijdens de Sail en in de zweefmolen van de Parade terwijl jij daar aan het ploeteren bent. Maar jij weet heel goed waar je het voor doet en ik weet zeker dat jouw tocht een succes wordt (en trouwens al is). Veel groeten, Paul
  8. Marian stokx:
    31 augustus 2015
    Dank je Paul, is af en toe maar beetje ploeteren hoor, maar vooral ook genieten van alle indrukken en goed gevoel dat ik in elk geval zonder kleerscheuren Chartres heb bereikt. Mijlpaal voor pellegrino's.