's-Heerenhoek -Gent

21 augustus 2015 - Haarlem, Nederland

Zo, de kop is eraf. De eerste echte etappe op weg naar Santiago. Vanmorgen om 10 uur gestart vanaf en via de Quarlespolder en Ritthem door Oost-Sounrg naar de veerdienst Vlissingen Breskens. Wat een nostalgie roept dat op. Prachtig om de skyline van Vlissingen steeds kleiner te zien worden op weg naar Breskens. Vroeger, voordat de westerscheldetunnel bestond, was dit de belangrijkste verbinding met Zeeuws-Vlaanderen; sinds de tunnel is er alleen nog een fietsers en voetgangersverkeer. Mijn GPS doet nog niet wat ik wil of ik snap het nog niet,want al direct bij Breskens rijd ik verkeerd. Gelukkig was daar een vriendelijke meneer eveneens op een Koga die me de goede richting op wijst en nog een ook stuk met me opfietst. Na een "may the force be with you"  toen ik hem had verteld op weg naar Santiago te zijn, slaat hij rechtsaf en ik rechtdoor. Er staat een matig windje pal tegen en met die extra kilo's bagage is dat toch flink trappen. Na IJzendijke staat al snel het bordje België en dat merk je gelijk aan de staat van de fietspaden.  Ik zie dat de temperatuur flink begint op te lopen; het is nu 28 graden. Tijd voor een verlate lunch: 2 tosti's en een cappuccino. Dan nog zo'n 35 kilometer te gaan langs een soort provinciale weg met behoorlijk wat verkeer en een heel smal fietspad. De riante Nederlandse fietspaden lijken voorlopig verleden tijd en ik zal hieraan moeten wennen. Ik begin mijn spieren nu aardig te voelen; 75 km blijkt dan toch best pittig met volle bepakking, maar de fietsconditie zal de komende dagen/weken wel verbeteren. Om 16 uur arriveer ik bij het hotel. Lekker gedouched en dan naar het oude centrum van Gent. Wat een leuke bruisende stad met bijna een zuidelijke allure is Gent; lekker bord spaghetti gegeten, en terug naar het hotel. Heb nog net genoeg energie voor dit verhaaltje en straks vroeg slapen.