Houdan-Chartres

31 augustus 2015 - Chartres, Frankrijk

Houdan vanmorgen uitgerust en vol goede moed verlaten op weg naar Chartres, een stad aan de Euse en op zich een pelgrimsoord waar jaarlijks duizenden pelgrims over de hele wereld naar toetrekken, en vooral jonge student pelgrims. De stad heeft dan ook een van de mooiste kathedraal van Frankrijk. Die ga ik morgen, mijn rustdag, uitgebreid bezichtigen. Vandaag 55 km gefietst door glooiend landschap (het is hier nergens meer vlak) dus na elke afdaling volgt weer een beklimming. Ik heb deze keer uitgebreid de tijd genomen voor een lunch in Maintenon tegenover een kasteel dat Lodewijk XIV liet bouwen voor zijn echtgenote madame Maintenon (dit lees ik allemaal in de beschrijving van de route die ik volg). Na Maintenon beginnen onweersbuien gevaarlijk dichtbij te komen en besluit ik onder een bosje te schuilen. Net op tijd want dan barst het los.zodra het enigszins opklaart vervolg ik mijn tocht. De wind is weer behoorlijk aangetrokken en schuin tegen. En dan begint mijn linkerknie behoorlijk op te spelen. Nog 25 km te gaan en bij elke kracht die ik zet steeds meer pijn. Dan bedenk ik dat ik paracetamol bij me heb en neem er voor de zekerheid 2 tegelijk in en jawel na een kwartier geen centje pijn meer. De laatste 7 km gaan over een fietspad langs de Euse dat doorloopt via een park tot aan hartje Chartres. Wat een verrassing om ineens de torens van de kathedraal te zien opdienen. Ik moet nog wel een stukje doorfietsen want heb een chambre d'hotes in Luisanne, een buitenwijk ten zuiden van Chartres, geboekt. Hoewel ik te vroeg aankom, inchecktijd is pas vanaf 17.30 uur en dat had ik bij boeking over het hoofd gezien, mag ik van Franck, de eigenaar toch naar binnen en schenkt hij me een groot glas verse jus. Wat een leuk onderkomen, een geheel eigen appartement voor 2 nachten met een mooie binnenplaats/terras tot mijn beschikking. Ik kan de was nu buiten laten drogen (dat zijn zo van die dagelijkse beslommerinkjes, hoe krijg je je dagelijks was van fietsbroek shirt en sokken weer op tijd droog, want kleding heb ik maar beperkt bij me om gewicht te besparen). Ondanks de knie een prachtige dag en mooie route. Het is nu 21 Uur en nog steeds 27 graden.

1. Henk Lindner:
    1 september 2015
    Gefeliciteerd Marian, met het bereiken van Chartres-met-rustdag! Leuk om je verhalen te lezen, en petje-af voor je doorzettingsvermogen!
    Je hebt van af ’s Heerenhoek inmiddels al een 500 kilometer afgelegd denk ik, met (veel) hoogtepunten en ook met overwonnen tegenslagen.
    Ik verloof me vanuit mijn eigen fietservaringen enige knie-overwegingen, waarbij de eerste is: niet teveel zorgen om maken, maar wel met zorg mee omgaan. En verder is wat je al eerder deed, iets met de zadelhoogte, een goed idee: met positie van stuur of zadel iets in je houding wijzigen, waardoor de belastingen net een beetje veranderen. Een goed idee blijft ook om licht te trappen, vooral als je opstart of na een pauze, omdat je bloedsomloop dan nog op gang moet komen en je knie nog koud is. Een enkel paracetamolletje als redmiddel moet kunnen denk ik. Voorafgaand aan mijn eerste chinafietsreis had ik kniepijn en gaf huisarts me diclofenac mee, dat destijds alleen nog op recept verkrijgbaar was (is nu bij drogist te koop); is ontstekingsremmend en pijnstillend, maar geen aanrader. Ik heb het nooit hoeven gebruiken onderweg, maar neem het wel altijd mee – zoiets als een paraplu meenemen in de hoop dat het niet gaat regenen.
    Knie: met zorg mee omgaan, dus. En niet teveel zorgen over maken…
  2. Henk Lindner:
    1 september 2015
    (Ik hoop niet dat ik te betweterig overkom met mijn tips, ik wens je vooral toe dat je fit kunt blijven fietsen!!...)
  3. Marian stokx:
    dank je Henk voor je reactie en goede tips. Weet inmiddels dat na een dag rust je lichaam snel weer is hersteld. Ik ga vrolijk verder.