Tours-Ste-Maure-de-Touraine

7 september 2015 - Compiègne, Frankrijk

Bij het opstaan heb ik eerst goed in de spiegel gekeken hoe het met de gezwollen kaak is, voordat ik besluit om te gaan fietsen. Het valt mee en ik waag het er op. Weliswaar een korte etappe gepland van zo'n 45 km maar ik ben in elk geval weer en route. En wat heerlijk om weer te mogen fietsen met een heerlijke temperatuur en een behoorlijke wind mee. Mooie kleine weggetjes door een afwisselend landschap met maïs en zonnebloem velden en niet en daar een kort maar steil klimmetje. Het gaat vanzelf met die wind en ik neem uitgebreid de tijd om veel stops te maken en zelfs nog een stukje om te rijden naar Steeds Catherine, een doel voor bedevaartgangers, waaronder Jeanne d'Arc, waar een standbeeld van staat voor het kerkje. Net voorbij Tours passeert mij een jongeman uit Nederland ook op weg naar Santiago en getooid met de Jacobsschelp. Met hem ben ik een stuk opgefietst vandaag. Hij is heel zwaar bepakt, want heeft kampeer en kookspullen mee maar net als ik loost hij onderweg al het overbodige. Leuk gesprek gehad onderweg, en dat gebeurt al snel omdat je met al die Santiagogangers iets deelt en dat is toch vooral bezinning op .... Ik zit nu in een hostellerie dat ook een restaurant heeft. Tijdens het eten komt er een Nederlands echtpaar binnen dat ook naar Santiago fietst en heb net een gezellig gesprek gehad met hen.

Vanaf Tours zie ik meer pelgrims op de fiets of te voet en ook de markering is veel beter, eigenlijk heb je geen kaart of GPS meer nodig maar volg je gewoon de bordjes met het embleemvan de Jacobs route.

Ik heb me vandaag vaak als een god in Frankrijk gevoeld. Met dit mooie weer en goede wind en prachtig landschap vind ik het vooral genieten. En geen last meer van mijn kaak of andere kwaaltjes.

Voor morgen heb ik weer eens een langere etappe op het programma staan, in een ruk door naar Poitiers, dat is 80 km. Ik wil dan ook vroeg starten.

1. Sonja:
    7 september 2015
    Gelukkig dat het gebits drama achter de rug is. En leuk dat je nu mede pelgrims ontmoet.
  2. Jacqueline:
    8 september 2015
    Ha Marian!
    Vervelend, die problemen met je gebit. Maar gelukkig dat die weer voorbij zijn (althans zo lijkt het). Je maakt wel wat mee op zo'n tocht. Geweldig! Ik denk dat je daar later met veel plezier en voldoening op terugkijkt. Nog heel veel plezier! Voorzichtig, hè? Hartelijke groeten en liefs van Eric en Jacqueline.
  3. Marian stokx:
    8 september 2015
    Ja, problemen met gebit zijn weer voorbij en verder is het vooral genieten en ook een beetje afzien na een dag fietsen en dan voor gesloten hotel bijvoorbeeld. Dank je wel voor je support.